c Depresszió teszt d
 

 

Nyitólap

A tűz körül

Felkészülés a szülésre és az anyaságra

Hónapsoroló

Bach-virágterápia

Szüléskísérés

Hordozókendő-babahordozás

Kölcsönző

Piactér

Mosolyalbum

Kérdezz-felelek

Aktualitások

Magamról

Siratófal

Olvasnivalók

Elérhetőség

Linkajánló

Blog

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                   

Gyorsteszt gyermekágyi és várandósság alatti depresszió megállapításához

Nehéz elfogadni, ha öröm helyett szomorúságot érzel... de létezik segítség!Lehet, hogy megfordult már a fejedben egy-egy nehezebb nap után, hogy talán téged is utolért a rettegett depresszió, amely nem is olyan ritka, mint sokan gondolnád. A statisztikák szerint minden 8-10. nő szenved szülés után hosszabb-rövidebb ideig depressziótól. Ezeknek az eseteknek azonban jó része felderítetlen marad, mivel néha még a szakembereknek is nehéz felismerni. A szomorúság, lehangoltság, kedvetlenség még nem feltétlenül jelent depressziót. Ugyanakkor jó tudni, hogy egyes depressziós esetek éppen egyfajta munkamániában, tevékenységi lázban nyilvánulnak meg, így még nehezebb diagnosztizálni. Ez a teszt segít annak felmérésében, érdemes-e komolyabban megfontolni egy szakember felkeresését vagy elegendő egy jó nagyot pihenni.

A kérdések megválaszolásakor azt vizsgáld meg, hogy az elmúlt két hét során hogyan érezted magad. Azt a választ jelöld meg, amelyik leginkább leírja közérzetedet.

 

1. Tudtam nevetni és képes voltam látni az élet napos oldalát.

[a] Úgy, ahogy szoktam.

[b] Nem egészen úgy, mint régen.

[c] Sokkal kevésbé, mint régen.

[d] Egyáltalán nem.

 

2. Tudtam igazán örülni dolgoknak.

[a] Úgy, ahogy szoktam.

[b] Kicsit kevésbé, mint máskor.

[c] Sokkal kevésbé, mint régen.

[d] Alig, vagy egyáltalán nem.

 

3. Ok nélkül hibásnak éreztem magam, ha valami rosszul sikerült.

[a] Nem, soha.

[b] Nem, nem túl gyakran.

[c] Igen, időnként.

[d] Igen, nagyon gyakran.

 

4. Ismeretlen okból szorongtam vagy aggódtam.

[a] Nem, egyáltalán nem.

[b] Ritkán.

[c] Igen, néha.

[d] Igen, nagyon gyakran.

 

5. Könnyen megijedtem vagy ok nélkül pánikba estem.

[a] Nem, egyáltalán nem.

[b] Nem, alig.

[c] Igen, néha.

[d] Igen, nagyon gyakran.

 

6. Úgy éreztem, bizonyos helyzetekben túl sokat várnak tőlem.

[a] Nem, a szokásos módon kezelem a helyzeteket.

[b] Nem, többnyire ura voltam a helyzetnek.

[c] Igen, időnként nem úgy alakítottam a dolgokat, mint máskor.

[d] Igen, általában nem voltam ura a helyzeteknek.

 

7. Olyan boldogtalannak éreztem magam, hogy aludni is rosszul tudtam emiatt.

[a] Nem, egyáltalán nem.

[b] Nem, szinte soha.

[c] Igen, időnként.

[d] Igen, általában.

 

8. Szomorúnak vagy szerencsétlennek éreztem magam.

[a] Nem, egyáltalán nem.

[b] Nem, nem túl gyakran.

[c] Igen, időnként.

[d] Igen, általában.

 

9. Annyira boldogtalan voltam, hogy sírnom kellett.

[a] Nem, soha.

[b] Csak néha.

[c] Igen, nagyon gyakran.

[d] Igen, egyfolytában.

 

10. Volt olyan gondolatom, hogy ártsak magamnak.

[a] Nem, soha.

[b] Nem, nem komolyan.

[c] Időnként.

[d] Igen, nagyon gyakran.

 

Értékelés

A válaszok pontszámai:

[a] – 0 pont

[b] – 1 pont

[c] – 2 pont

[d] – 3 pont

 

0 – 10 pont között

Ez az eredmény nem utal depresszióra. Ha állapotod jelentősen rosszabbodik, érdemes szakemberhez fordulni. A várandósság alatt vagy a szülés után tapasztalt enyhe hangulatingadozásokat gyakran hormonális vagy egyéb testi változások okozzák, és a legtöbb esetben gyorsan elmúlnak.

11 – 16 pont között

Az elért pontszám várandósság alatt és szülés után nem ad okot túlzott aggodalomra, ha a rossz hangulat nem tart egy napnál tovább. Ha mégis, tanácsos kivizsgáltatni magad háziorvosoddal. Ha a vizsgálat során a testi okokat kizárják, és hangulatod nem javul észrevehetően, feltétlenül fordulj szakorvoshoz.

17 – 30 pont között

Eredményed azt jelzi, hogy a hangulatod jelenleg igen komor. Ha háziorvosod (vagy az a szakorvos, akihez továbbküldd) kizárja a hormonális vagy más testi okokat, vegyél igénybe szakértő segítséget a depresszív tünetek kezeléséhez. A várandósság alatt és után a lelki problémákat kezelő önsegítő csoportok is kiváló lehetőséget kínálnak a további lehetséges lépésekről való tájékozódáshoz. a depresszió tényétől nem kell kétségbe esni. Ha nem szeretnél gyógyszert szedni a baba miatt, akkor érdemes természetes gyógymódot választani. A legfontosabb, hogy semmiképpen se törődj bele az állapotodba, merj segítséget kérni, a depresszió nem szégyellni való dolog! A szégyen vagy a strucc-politika még soha egyetlen problémát sem oldott meg...